České malé i velké průmyslové pivovary zahájily hlavní pivovarskou sezonu, která má svou špičku v období od května do října. Celkem se během ní po celé České republice uskuteční více než sto společensko-kulturních akcí. Očekává se, že se jich zúčastní - podobně jako v minulých letech - přibližně 600-700 tisíc návštěvníků. Pivovary připravily vedle tradičních piv též řadu piv speciálních a nabídka je rozšířena o stále oblíbenější piva nealkoholická, kterých je na trhu již 23 druhů. Součástí slavností bývají i dny otevřených dveří. Pivovary otevírají své brány, aby nabídly zájemcům možnost prohlídek míst, kam se běžně nelze dostat, do míst vlastní výroby piva. Pivovarské slavnosti mají velmi bohatou nabídku koncertů i kulturních akcí prakticky všech druhů žánrů. Koncerty špičkových rockových kapel i populárních zpěváků středního proudu doplní vystoupení dechovek nebo cimbálových muzik a představují významné obohacení společenského života pro všechny věkové skupiny.
Součástí pivovarských akcí jsou i velmi oblíbené soutěže, které jsou dnes o dovednosti, šikovnosti, zručnosti a vtipu. Závody v množství konzumace piva již vymizely. Na pivovarských akcích jsou velmi populární suvenýry a vedle tradičních pivních tácků, pivních sklenic nebo triček se objevují i další, leckdy pěkné a zajímavé upomínkové a reklamní předměty připomínající výrobce jednotlivých značek piv.
„Pivní slavnosti jsou především oslavou českého piva a fortelu našich pivovarníků. Spojení s širokou škálou kvalitní zábavy a dobrou hudbou jen podporuje, co s českým pivem neodmyslitelně souvisí, to, že je to nápoj společenský a nápoj pohody," uvedl Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. „Zároveň díky možnosti ochutnat různá piva i prohlédnout si výrobní prostory pivovarů mají tyto akce i významný marketingový potenciál a jsou důležitým komunikačním prvkem, který může upevňovat sounáležitost s konkrétní značkou nebo zájem o ni vyvolávat," dodal Jan Veselý.
Vedle pivovarských dnů jsou v poslední době pivovarské akce stále častěji pořádány obcemi a městy. Na rozdíl od akcí jednotlivých pivovarů nabízejí možnost ochutnat nabídku několika pivovarů. Například na pivních slavnostech v Olomouci bylo více než dvacítkou pivovarů představeno na 100 značek piv a nejinak tomu bude na připravovaných slavnostech v Brně, Třebíči i jinde. Pivní festival po několikaleté odmlce připravuje Praha a pivo a vše kolem něj láká rovněž návštěvníky lázeňských měst, jako jsou Mariánské Lázně a Františkovy Lázně.
Pivovary svými sponzorskými aktivitami nyní více pronikají do oblasti kultury, což bylo dříve jen těžko představitelné. Připomeňme si mnohaletou tradici jazzových dní organizovaných pivovarem v Poličce. Známějším se stává například spolupořadatelství Budějovického Budvaru na akcích jako festivaly vážné hudby nebo divadelní či operní představení v Českém Krumlově, které si za dobu své existence získaly mnoho příznivců. Podobně je tomu např. u festivalů Pilsner Fest pořádaných Plzeňským Prazdrojem a lze jmenovat mnoho dalších.
Pivovary rovněž nabízejí v sezoně, mnohdy i celoročně, možnost prohlédnout si návštěvnická centra v pivovarech. Roste počet pivovarských muzeí, které uchovávají nejen historické památky, ale mají i výchovnou funkci. Tyto exkurze jsou stále oblíbenější a pivovary návštěvnické okruhy zařazují do svých marketingových aktivit. Rostoucí popularitou se mohou pochlubit návštěvnická centra Plzeňského Prazdroje, Budějovického Budvaru, Pivovaru Staropramen, Starobrna, ale přibývají i v malých pivovarech, jako např. v pivovaru v Krásném Březně, v Měšťanském pivovaru v Havlíčkově Brodě, ale i v pivovaru Broumově a jinde. Stále roste návštěvnost pivovarských muzeí, které počtem návštěvníků z ČR i ze zahraničí mohou konkurovat nejatraktivnějším památkám u nás. Pro zajímavost: pivovarské muzeum v Plzni navštíví ročně přes 180 000 osob. Není proto náhodné, že se počet muzeí zvyšuje. V těchto dnech se kupříkladu chystá otevření malého muzea v Královském pivovaru v Krušovicích a připravována jsou další.
Pivovary si uvědomily, že cesta k zákazníkovi nevede jen přes nákladnou inzerci, ale že je třeba hledat jiné, mnohdy spíše neotřelejší formy komunikace a marketingových aktivit. Sezona je vynikající příležitost, jak pivo a vše kolem něj, včetně jeho tradice a historie, ukázat v nových souvislostech nejen těm, kteří jej znají a pijí, ale co nejširší veřejnosti. Pivo si to nepochybně zaslouží.
článek byl převzat s laskavým svolením serveru
Svetpiva.cz